
El president de la Generalitat, Salvador Illa, acompanyat de la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, han assistit el matí d’aquest dilluns, primer dia de classe a l’Escola Ponent de Granollers per inaugurar oficialment el curs 2025-2026.
A l’arribada al centre, Illa era rebut per la mateixa consellera, l’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, la delegada de la Generalitat a Barcelona, Pilar Díaz; la secretària general d’Educació, Teresa Sambolà, la regidora d’ensenyament de l’Ajuntament, Isabel Llorente i el director de l’escola Ponent, David Guerrero. A l’entrada es trobava amb un grup de persones que mostraven una pancarta amb la inscripció “Les educadores socials i TIS som imprescindibles”. Illa les saludava abans d’entrar a l’escola.
El president començava la visita al centre, entrant a dues classes per saludar als alumnes i mestres, interessant-se per la feina de les primeres hores de curs. A continuació es dirigia a la biblioteca on l’esperaven els diferents mitjans de comunicació, per fer la oficial inauguració del curs a Catalunya. Les seves primeres paraules eren per fer una crida a la prudència als ciutadans que viuen al Tarragonès i les Terres de l’Ebre on “tenim avisos no d’una Dana però sí de tempestes fortes de final d’estiu. S’està fent un seguiment i de moment només és un missatge de prudència…”
Un cop centrat en el tema educatiu, Illa iniciava el seu parlament amb un seguit d’argraiments: “Avui comença el curs escolar i el primer que vull fer és felicitar el milió sis-cents mil nois i noies de Catalunya que comencen el curs escolar i als seus familiars, desitjant que sigui un bon dia d’inici d’escola i un bon curs escolar. També vull agrair la feina de tots els professionals, gairebé 84 mil que fan possible que avui hagin obert les portes i s’iniciï el curs escolar arreu de Catalunya, posar en relleu feina i la seva dedicació i posar un cop més de relleu la seva vocació com a docents que són i el caràcter vocacional d’aquesta feina que és molt rellevant pel conjunt de la societat”.
També tenia paraules d’agraïment i de reconeixement “per les altres administracions que fan possible aquest inici de curs, molt en particular s local, els ajuntaments, alcaldes i alcaldesses i regidors i regidores que fan un treball molt intent i rellevant que fan, amb il·lusió pèl bon funcionament de les escoles de Catalunya”.

Per un ensenyament excel·lent
Illa optava per un ensenyament de qualitat “Enfoquem, des del govern la nostra responsabilitat en matèria d’educació amb vocació d’excel·lència. Voldríem que Catalunya fos excel·lent en el desenvolupament d’aquesta competència que tenim en funcionament en tota la xarxa educativa del país i sabem que en aquest sentit tenim un camí a recórrer i ens proposem a desplegar un seguit de mesures per fer aquest camí de millora. No volem fer simplement les coses ben fetes, les volem fer excel·lents”.
Hi ha coses a millorar, però també hi ha coses que es fan molt bé, segons el president. “Visito escoles de primària, secundària i formació professional on hi ha molt bones praxis, com aquesta escola de Ponent, amb el seu equip directiu i tots els professionals, com un bon exemple d’una bona praxi, una escola integrada al barri, que viu la realitat del barri, que intenta tenir punts de connexió amb els diferents equipaments que hi ha en el barri i a la ciutat, que practica la inclusió de les persones d’una forma frepant”.
Les principals novetats
Pel que fa a les novetats del nou curs 2025-26 explicades pel president, la primera es referia al professorat: més mestres. “Aquest curs tenim una mica menys d’alumnes que en el curs anterior, però incorporem 1.672 docents nous, gairebé arribant als 84 mil docents i, per tant, reduint la ràtio d’alumnes per aula. A I3 (primer curs d’infantil) un 95 per cent tenen una ràtio de 20 alumnes i a Primer d’ESO un 87 per cent dels grups seran de menys de 30 alumnes. Més metres, amb un nombre d’alumnes que va lleugerament a la baixa aquest curs”. La segona novetat es refereix a l’educació inclusiva. “Ha estat un gran repte els darrers anys l’acollida d’alumnat amb necessitats específiques que se n’han anat incorporant en els centres. En aquest sentit, el missatge per part del govern és clar, ni al carrer ni a l’escola permetrem cap mena de discriminació. Refermem aquesta línia que tenim a favor de l’educació inclusiva. Destinem 62 milions d’euros per a monitors de suport a l’alumnat amb necessitats especials”.
Una tercera novetat fa referència al reforç educatiu, reconeixent que hi ha aspectes que no funcionen com caldria. “Els indicadors d’avaluació del nostre sistema educatiu ens van alertar que en matèria de matemàtica, ciència i lectura hem de millorar les competències del nostre alumnat. Per això ampliem la xarxa de comprensió lectora a 303 centres i els programes de reforç matemàtic a 880 centres”.
I un quart aspecte, més centres i més ajudes a les famílies. “Aquest curs estrenem una escola, sis instituts i set instituts-escola. A més, s’han destinat 65 milions d’euros a 355 obres de millora en edificis. També aquest curs s’incrementa el finançament a les famílies de les places d’escola bressol, dels 1.600 als 1.800 euros i impulsar la creació 204 places noves públiques de 0 a 3 anys”.
S’esperava que Illa fes menció de les novetats pel que fa a l’ús de telèfons mòbils i pantalles d’ordinador. I ho deixava pel final: “I menys pantalles, a l’escola i a l’institut, un gest senzill i poderós, apagar els mòbils i encendre els llibres. Una decisió que vàrem comunicar i que es posa en vigor aquest inici de curs. Volem que els alumnes es connectin més entre ells i amb el coneixement que es desprèn dels llibres. No som un govern ni el sistema educatiu català no és un sistema contrari a la tecnologia. No és una mesura antitecnologia, és una mesura a favor del bon ús de la tecnologia. La tecnologia queda per altres espais”.
Gairebé era migdia, hora d’acabar el torn de classes del matí quan les autoritats abandonaven el, donant per inaugurat el curs que no ens adonarem i tornarem a ser al mes de juny.
Josep MAS