El Museu de Granollers ofereix des d’aquesta setmana a la seva secció “El Balcó” l’exposicio d’una taula del martiri de Santa Eulàlia. La petita mostra s’inclou en una altra de compartida que ofereixen 25 museus de la província de Barcelona, sota la denominació “1939, l’abans i el després”, amb motiu de la comemmoració dels 80 anys de l’acabament de la guerra civil. Cada museu presenta objectes existents a les seves col·leccions, que pertanyen al període que s’inicia a l’esclatar la guerra l’any 1936 i que s’allarga més enllà de la proclamació de la seva fi, l’1 d’abril de 1939.
La taula del martiri de Santa Eulàlia
Segons explica la tradició cristiana, santa Eulàlia era una noia de Sarrià que va viure al segle IV i es va oposar a la persecució que havia ordenat l’emperador romà Dioclecià contra els cristians. El cònsol Dacià la va fer empresonar i martirtzar fins que va morir. Una de les tortures s’observa a la taula que ara s’exposa al Museu. La llegenda diu que les flames s’apartaven del cos d’Eulàlia i es dirigien contra els seus botxins. A l’obra també s’hi veu la mirada inquisitorial del cònsul a la part superior esquerra.
La taula del martiri de Santa Eulàlia del segle XVII, en fusta policromada, té unes dimensions de 89 centímetres d’alt, 75 d’amplària i 15 de gruix i es desconeix el seu autor. Pertany al fons del museu després de ser rescatada d’una crema segura durant la guerra civil de 1936-39, gràcies a la Junta de Salvaguarda del Patrimoni de la Generalitat i de moltes persones particulars que, a cada poble van evitar que es destruissin, de vegades exposant la seva vida en tractar-se de peces de tema religiós. Moltes d’aquestes obres provenien de particulars o esglésies de la comarca. Acabada la guerra, la peça no es va reclamar i jurídicament, l’Estat la va passar a l’Ajuntament i, per tant, al Museu de Granollers.
La taula va ser restaurada l’any 2010 per Anna Miquel i l’alumna Sara Gil, amb el suport de la Diputació de Barcelona. Es va decidir no fer una restauració il·lusionista sinó una restauració que permetés constatar les vicissituds que va sofrir la taula. La peça es conserva bé i es pot identificar l’escena, la zona cremada i les petjades del fum, el que indica que el retaule va ser cremat i només es va salvar aquest fragment, casualment amb la imatge de la santa. La imatge de Santa Eulàlia està policromada i la resta de la peça està completament daurada. La restauració va permetre consolidar la peça que avui podem contemplar a la sala d’exposicions permanent del Museu de Granollers fins al proper 2 de juny.
Text i foto: Josep MAS