Laura Casanovas, Josep Comas, Alba Barnusell, Francesc i Montserrat Comas, a l’acte de la donació del seu fons. J. Mas

Aquest dimecres a la tarda s’ha fet l’acte protocol·lari de donació del fons fotogràfic dels fotògrafs Comas, a l’Arxiu Municipal de Granollers. L’acte de signatura del contracte de donació s’ha dut a terme a la sala de govern de l’Ajuntament, presidit per l’alcaldessa Alba Barnusell, amb l’assistència dels tres germans Montserrat, Francesc i Josep Comas Castellsagué i la responsable de l’Arxiu, Laura Casanovas.
El fons Comas està integrat per al voltant de 40.000 fotografies, la major part, negatius en blanc i negre i també en color d’entre els anys cinquanta i noranta del segle passat. Es tracta de fotografies individuals i familiars, en bona part retrats d’estudi d’esdeveniments familiars com comunions i casaments. La donació inclou també una part de documentació relacionada amb les diverses associacions amb què els germans Comas han estat vinculats al llarg dels anys, com la Federació Catalana de Fotògrafs Professionals, cofundada per en Francesc; l’Associació de Fotògrafs Professionals de Granollers i Comarca, i la Confederació Nacional de Fotògrafs Professionals. També inclou unes cinquanta reproduccions en paper de diferents formats.
Amb la signatura del contracte, l’Arxiu inicia el tractament arxivístic d’aquest conjunt fotogràfic de valor cultural i històric per a la ciutat, que després podrà consultar qui ho desitgi.
L’alcaldessa, que obria l’acte agraïa als germans Comas la donació, que podria ser encara més gran de no haver-se cremat molt material a l’incendi que la casa va patir a la dècada dels anys 1980, com després ens recordava també en Josep Comas. Malgrat això l’excel·lent material, part de la història de la ciutat s’afegeix al ja cedit per altres fotògrafs històrics recents com Antonio Alcalde, Pere Espaulella i Esteve Gironella per citar-ne alguns.
En Francesc Comas agraia l’acceptació per part de l’Arxiu del fons familiar, indicant que la història professional de casa seva és una història llarga, de prop de cent anys, explicant alguns aspectes de la seva feina purament artesanal i també alguns inconvenients i la comparava amb l’actual dient que per ell «la fotografia d’avui, parlant de la fotografia d’estudi, té massa fredor». Per la seva banda, en Josep remarcava la feina del seu pare, Joaquim Comas Masuet, iniciador del negoci i les penalitats amb què s’havia trobat, «hi havia poc material, la gent no feia fotos, però si que anava al fotògraf a fer-se fotografies d’estudi i la cosa es va agreujar a començament dels anys 1940, quan no hi havia gairebé material i feina hi havia per trobar-lo». I reiterava les paraules del seu germà: «és una satisfacció que l’Arxiu ens accepti aquest material. Què en faríem de tot això? Si es quedés a casa, potser malament…»
Abans d’acabar l’acte li preguntàvem a en Francesc quina fotografia triaria com a més significativa de les fetes per ell. Ens responia que escolliria sense dubte un negatiu de 13 x 18 d’un nen d’uns tres anys que quan la va haver fet el va sorprendre enormement i afegia «no he vist res que s’hi acosti gaire». Nosaltres ens referíem més aviat a alguna fotografia de les moltes que han fet d’indrets de Granollers que ja no són com eren. Després ens completava la resposta en Josep. Pensàvem que ens diria les moltes que va fer ell mateix de quan a l’actual avinguda de Sant Esteve hi havia el terraplè de la via i de quan el van treure i van començar a urbanitzar el carrer pero la seva resposta s’allunyava una mica d’aquell indret i citava la riuada que va provocar les inundacions de l’any 1962, l’última amb el riu Congost encara sense canalitzar.
Per tancar l’acte, l’alcaldessa obsequiava els tres germans amb una litografia del fotògraf Joan Fontcuberta, amb el tema del mercat a la plaça Maluquer

Crescuda del riu Congost, l’any 1952 des de l’antiga Camp vers el sud. Josep Comas



Un negoci cap al centenari

L’estudi i la botiga de Can Comas no s’ha mogut des de l’any 1929 de la seva ubicació, a la carretera. Sempre al número 79, primer al carrer del Dr. Robert i després al d’Anselm Clavé. Va començar el negoci el pare de la Montserrat, en Francesc i en Josep, Joaquim Comas Masuet. En Joaquim era un fotògraf vocacional i autodidacta que es va iniciar al món de la fotografia en un laboratori de Barcelona, on va adquirir amplis coneixements en la tècnica de revelatge i domini del viratge, procediment per preservar la imatge o obtenir-ne un efecte estètic determinat. Va ser, també, un pioner en el tractament de la llum natural.
En el seu local de Granollers es va especialitzar en retrat d’estudi, sobretot de tipus familiar i infantil. La primera càmera amb què van treballar era de fusta, voluminosa i amb rodes per poder-la moure. Moltes persones, granollerins i de la resta de la comarca, tenen a casa fotografies d’estudi fetes a can Comas, unes imatges amb personalitat pròpia, com passa també amb altres professionals que han treballat a Granollers.
Els germans Francesc i Josep Comas, la segona generació van agafar el relleu del negoci a partir dels anys cinquanta. La dècada de 1960, la càmera de fusta va ser substituïda per altres de més modernes, totes, analògiques.
Actualment, en plena era digital, regenta el negoci la tercera generació de la família, els germans Esteve i Montserrat, fills d’en Josep.

Josep MAS