
Aquest dissabte de Festa Major, un dels actes estrella del programa va ser la Convidada que fan els gegants de la ciutat cada any, des del 1998 a una colla d’una altra població. Enguany la colla convidada ha estat la Colla de Gegants de Santa Coloma de Gramenet. Com mana la tradició els gegants vells, Cosme i Damiana surten de la Porxada per anar a rebre els convidats que s’esperen a la placeta de Sant Francesc, davant de la floristeria Les Flors on regalen el ram a la geganta. Després del ball de benvinguda les dues parelles van anar en cercavila fins a la Porxada on els esperava l’altra parella, l’Esteve i la Plàcida.
Mentre les tres parelles van quedar-se palplantats davant la Porxada, les dues colles de geganters van ser rebudes per l’alcaldessa, Alba Barnusell a la sala de govern de l’Ajuntament. Després de l’intercanvi d’agraïments per part de la mateixa alcaldessa i la regidora de Cultura de Santa Coloma, Petry Jiménez, els dos caps de colla, Arnau Torrillas, de Granollers, amb el president, Gerard Nogueira i Mario Talavero, de Santa Coloma, en van intercanviar els regals que duien preparats, un llibre i una reproducció en petit de l’Esteve i la Plàcida per part de Granollers i igualment llibres de la localitat, una foto emmarcada dels gegants i una cistella de productes originals de Santa Coloma. Per acabar i abans d’anar a dinar a la Sala Tarafa habilitada per l’ocasió colles i autoritats es van fer la foto de rigor amb els gegants, a la Porxada.
A la tarda, i quan estaven a punt de sortir altra vegada en cercavila, una nova tronada i aquesta vegada de les naturals, amb ruixat inclòs va obligar a retardar la sortida i a escurçar el recorregut, per tornar a la Porxada on finalment van poder oferir els balls i acomiadar-se les dues colles.
Des de l’any 1981, la Colla de Gegants de Santa Coloma de Gramenet són els encarregats de fer dansar els gegants i els capgrossos de la Ciutat. La componen uns 60 membres i són els encarregats de lluir els quatre gegants dels quals disposen, els dos que han vingut aquest any a Granollers, Silvestre i Coloma, en honor dels dos patrons de la ciutat i la parella de la Margarida i en Genís, des de l’any 1986. També compten amb onze capgrossos i dos nans. En Silvestre i la Coloma van estar fabricats en el taller El Ingenio de Barcelona, fet per al qual s’assemblen a molts d’altres repartits per tot Catalunya i l’Ajuntament els va comprar l’any 1960. Per aquest motiu podríem dir que els de Santa Coloma i els de Granollers son germans, com a mínim de motlle.
Amb el pas dels anys el vestuari dels gegants es va anar deteriorant i la colla de geganters va signar l’any 2019 un acord de restauració amb l’Ajuntament, que de fet és el propietari dels gegants i que va aportar 13 mil dels 15 mil que va costar la reparació.

Les “Convidades” des del 1998
La festa de convidat de gegants d’altres ciutats per la Festa Major data de 1998, any en què van venir per primera vegada els Gegants de l’Hospitalet de Llobregat, en Roc i l’Eulàlia.
Malauradament, l’any següent el 1999, no ens van visitar convidats forans. En canvi, s’incorporaven a la festa els gegants del Taller Sarandaca: Lo Sarandaca i na Maria i els gegantons Pol i Marta. A partir d’aquí cada any han visitat la ciutat per aquestes dates noves parelles, de dos en dos i molts cops de quatre en quadre de gegants
de molts indrets de Catalunya i fins i tot alguna de les Balears i del País Basc.
Any 2000: en Pere Anton de Rocacrespa i en Bartomeu Sala, de Montornès del Vallès, amb els gegantons Banyetes i Angeleta.
2001: els Gegants del Cós del Bou, de Tarragona o també coneguts com a Gegants Vells, una parella de gegants moros datats del 1825.
2002: De Vilanova i la Geltrú, els Gegants Grossos de Vilanova, el Gegant de la Porra i la Geganta, quina primera referència data del 1709
2003: En Mustafà i l’Elisenda, els famosos Gegants del Pi de Barcelona.
2004: Des de Santurtzi, al País Basc van visitar Granollers les dues parelles grosses de gegants, el Pescador i la Sardinera i el Minero i la Lavandera de Mineral. Els quatre gegants de Granollers van tornar la visita l’any següent a Santurtzi, durant les Fiestas de Sant Jorge.
2005: Va tocar el torn als d’Argentona, els Srs. de Burriac i els Srs. de l’Aiguanaf.
2006: Des de Vilanova de Sau, En Romà, el gegant de Vilanova de Sau, el més alt de Catalunya, va visitar la nostra ciutat, en la seva primera sortida de la seva vila, acompanyat del gegantó Serrallonga.
2007: Una de les quatres parelles de Balaguer: en Tonet de la Garriga i la Bepeta del Reng.
2008: Visita dels gegants Xeremiers i en Tòfol i la Francinaina, de Palma de Mallorca.
2009: Els Geganters de Sabadell van escollir els popularment coneguts com els Avis, construïts el 1929,la parella més antiga de les tres que hi ha la ciutat.
2010: De Camprodon van venir en Patllari i la Violeta.
2011: Aquesta vegada molt veïns, En Carles, la Cisqueta i la Vicenteta, els gegants de Canovelles.
2012: el Rei Salomó i la Reina de Saba, els gegants de la Basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona.
2013: L’any en què en Cosme i la Damiana celebraven el 50è aniversari de la seva arribada a la ciutat, van ser convidats en Jaume I i na Violant d’Hongria, els gegants de la Ciutat de Barcelona, amb els Capgrossos Macers, que sortiren excepcionalment de la capital.
2014: Des de Badalona, van visitar Granollers l’Anastasi i na Maria, gegants estrenats l’any 1858
2015: Tots quatre Gegants de la Ciutat de Valls, el Gegant de la Porra i la
Geganta, acompanyats dels gegantons negres, la Gegantona i en Lladrefaves, aquest últim una figura que data del segle XVIII.
2016: Molins de Rei. En Bernat, la Candelera, en Miquel i la Montserrat.
2017: Els gegants de Girona que per primera vegada sortien les dues parelles juntes de la ciutat, Fèlix i Maria Àngels i en Carlemany i l’Anna Gironella. Actualment, els originals es conserven al Museu d’Història de Girona i se’n va fer una còpia per les sortides.
2018: Els gegants de Mataró que ja havien apadrinat els gegants Esteve i Plàcida van ser els convidats, en Robafaves, la Geganta que normalment surten acompanyats de la seva família, la filla Toneta i el gendre, en Maneló.
2019: Els convidats van ser els gegants de la Pedrera o Casa Milà, estrenats l’any abans i era la primera vegada que sortien fora de Barcelona. Uns gegants singulars, amb cares de formes característiques d’elements arquitectònics i simbòlics de l’obra de Gaudí al passeig de Gràcia. Porten el nom del Rei Gaudí i la Reina Pedrera, amb el cap en forma de dues de les xemeneies de l’edifici i dos de més petits, els guerrers Dadalot i Forja.
2020 i 2021 no hi va haver convidada en no celebrar-se la Festa Major amb motiu de la pandèmia pel Covid’19
Josep MAS



