Aquest dimarts al matí i a la sala de plens de l’Ajuntament de Granollers s’ha presentat el projecte «Entorns escolars segurs i saludables», una iniciativa que és el resultat del treball portat a terme per una comissió del Consell Escolar Municipal, a partir d’un dels projectes guanyadors de la primera edició dels Pressupostos Participatius, i que té com a objectiu principal protegir els infants i adolescents de la ciutat, millorant la seguretat i reduint la contaminació a les entrades i sortides dels centres educatius, escoles i instituts.
La taula de presentació estava formada per l’alcalde, Josep Mayoral, els regidors d’Educació, infància i joventut, Francesc Arolas i el de transició energètica, mobilitat, activitats, instal·lacions i Protecció Civil, Juan Manuel Segovia i les mestres Concepció Rossich, de l’escola Granularius i Tània Vera, directora de l’escola Salvador Espriu.
Tal como explicava el regidor Segovia, es tracta d’un projecte no sols d’ensenyament sinó de ciutat, que recull una sèrie de mesures per intentar aconseguir la ciutat que volem i necessitem. Per això hi han participat membres de tota la comunitat educativa, representants de l’administració, entitats, sindicats i grups polítics municipals.
Les accions que es proposen, responen a l’estratègia de pacificació del trànsit i a la recuperació de l’espai públic per als vianants de cara a implementar la Zona de Baixes Emissions a Granollers, que serà obligatòria en ciutats com la nostra a partir de l’any que ve. Per això també caldrà posar-se d’acord amb alguns municipis veïns i pròxims. Aquests canvis ens obligaran a un canvi d’hàbits i un esforç d’empatia, com deia el regidor.
Tant Segovia com Arolas demanaven la «implicació, compromís i col·laboració de tota la ciutadania, per tal que desapareguin les parades dels vehicles privats davant dels centres, que en algunes ocasions es perllonguen per espais perllongats i també les parades i arrancades que comporten màxima contaminació i inseguretat».
El curs passat i a causa de la pandèmia del Covid 19 els centres educatius varen haver de prendre una sèrie de precaucions, que van trasbalsar tot el funcionament fins aleshores habitual de cada escola o institut. Es van haver de dissenyar inclús canvis de circulació en alguns carrers per poder tallar-ne alguns i fer més segures les entrades i sortides, espaiant els horaris per tal de no coincidir ni en patis ni passadissos, així com impedir les entrades de pares i acompanyants als centres. Tot plegat va funcionar de manera satisfactòria gràcies a la implicació de tots els centres, mestres i personal no docent, quedant comprovat que els nens van ser qui millor va seguir totes les normes, demostrant una gran responsabilitat.
El projecte té per objectiu aconseguir quatre grans objectius. El primer, la reducció de l’accés als centres educatius amb el vehicle privat. D’aquesta manera s’aconseguiria el segon, que és la pacificació de l’entorn de les escoles. Un tercer objectiu és fomentar l’accés a peu, en bicicleta, patinet o bé en transport públic. I el quart, comunicar i sensibilitzar a la població sobre la mobilitat sostenible, segura i saludable.
Les dues mestres Concepció Rossich i Tània Vera han explicat que la comissió de treball ha convertit una petició de la ciutadania en un seguit de propostes d’actuació que ens permetran, esperem, millorar els problemes existents. Tanmateix la iniciativa compta amb el suport dels centres educatius, que s’adhereixen al projecte per fomentar i potenciar les propostes, ja que som un pont entre les accions, els alumnes i les famílies.

i què caldrà fer?
Per portar a cap el projecte caldrà posar en marxa una sèrie d’accions i prohibicions. D’aquesta manera se suprimeix la permissibilitat d’estacionar el cotxe privat davant els centres, com fins ara es permetia als carrers Torras i Bages i Roger de Flor, i per això ja s’han retirat els senyals que ho indicaven i es prohibeix estacionar en els carrils de circulació a les hores d’entrada i sortida (que ja és una norma general del Codi de Circulació). En un primer moment alumnes, algunes famílies i agents cívics repartiran multes «pedagògiques» mentre duri la campanya de sensibilització. Un cop acabada la Policia Local sancionarà les infraccions.
Com el curs passat, es tallaran a les hores d’entrada i de sortida dels alumnes alguns carrers i es fomenta l’accés als centres a peu, en bicicleta o en patinet, amb diverses iniciatives com el Bici Bus. També s’ampliaran els aparcaments de bicicletes dins els centres i on sigui possible, a la via pública.
Cada centre farà arribar a les famílies informació de la campanya personalitzada i es promouran activitats pedagògiques relacionades amb la mobilitat, el medi ambient i la salut.
Obres, canvis, modificacions…
A l’Ajuntament també i ha tocat posar-se les piles i ha previst realitzar diversos canvis o ampliacions dels serveis urbans. Per començar s’estan instal·lant nou nous mòduls segurs d’estacionament per a bicicletes com l’existent a l’Estació de França, que s’ubicaran propers a l’Hospital de Granollers, les piscines, els pavellons de Can Bassa i del Congost, el Centre Cívic Nord, la plaça de Can Trullàs, la plaça de Pau Casals, al barri Primer de Maig i dins del recinte de Roca Umbert.
Una altra mesura per millorar l’accessibilitat es durà a terme als carrers Príncep de Viana i Molí. Es crearan nous passos de vianants als carrers de Caterina Albert, Capcir i Pallars; es senyalitzaran amb llums led els existents als carrers Prat de la Riba i Roger de Flor i es reubicarà el pas amb semàfor del carrer Josep Umbert amb Maresme, prop de l’escola Granularius. Una altra millora d’accessos implicarà als carrers Jaume Corbera i Manuel Masjuan, per accedir a l’escola Turó de Can Gili, així com la construcció d’un pas elevat al carrer Roselló. Aquestes actuacions tenen un cost estimat d’aproximadament 120 mil Euros.
L’alcalde tancava la presentació del projecte tort recordant que «estem en un gran canvi climàtic, amb episodis d’emergència climàtica i aquest canvi no pot seguir i o canviem la manera de moure’ns o el futur del planeta està en risc. Aquests canvis afecten la natura però també a la nostra salut i per això calen aquestes mesures. Les noves normes com la creació de zones de baixes emissions i per això un dels primers sectors que cal protegir és l’entorn de les escoles, ja que la salut dels infants i adolescents és el bé més preuat que tenim».
Josep MAS