Des d’aquest dimarts i fins al pròxim 10 de maig es pot visitar, a la planta baixa de l’edifici històric de l’Ajuntament, a la plaça de la Porxada, la nova exposició de l’Arxiu Municipal, titulada «Bicicletes en blanc i negre», que mostra l’ús quotidià d’aquest vehicle a Granollers durant la primera meitat del segle passat.
La mostra està presentada en els catorze plafons habituals, on a més de l’explicació inicial que també queda reflectida en el full de sala que s’ofereix als visitants, juntament amb una postal facsímil d’una de les fotografies, es mostren tretze imatges on queda palès l’ús que els habitants de la ciutat feien de la bicicleta, entre els anys 1910 i 1960, tant com a mitjà de transport els dies feiners, com per a l’esbarjo i la pràctica esportiva.
En aquella època, com s’explica a l’inici de l’exposició els carrers no estaven plens d’automòbils com ara i fins i tot el guàrdia que dirigia el trànsit en el punt llavor potser més conflictiu de la ciutat, la cruïlla de l’Europa, on confluïen vehicles, entre ells molts carros i bicicletes, provinents de les quatre direccions, Clavé, plaça de Maluquer, Sant Roc i Vinyamata, es podia dedicar a comptar els vehicles que hi passaven al llarg d’un matí.
A l’exposició hi podem veure les reproduccions de les següents imatges:
- El Law-Tennis, entre 1918 i 1924, un club on es practicava, futbol, tenis i ciclisme en uns terrenys situats entre els carrers Navarra, Sant Jaume i Isabel de Villena. Es va inaugurar per la Feta Major de 1928, però no va tenir continuïtat. La foto està feta per en Joan Guàrdia Recasens.
- Cursa ciclista de 1930, a la plaça Maluquer. Joan Guàrdia.
- Ciclistes al carrer Francesc Macià, antic Marquès de Montroig, entre el 1929 i el 1935.
- Cursa ciclista del 22 de juny de 1947, organitzada pel Club Ciclista i la Creu Roja. La foto està feta al carrer Clave, per un autor desconegut, de la col·lecció de Josep Garrell Soto.
- Carrer de Joan Prim als anys 40, llavors Avinguda del Generalisimo, vista des del carrer Enginyer, quan no hi havia gairebé gens de trànsit.
- Una passejada en bicicleta entre 1947 i 1948. Un grup d’amigues a la placeta de Sant Francesc, al començament del carrer de Corró, entre elles Isabel Doña, Hernández, Benito Pueyo, Companys i Maria Ventura entre d’altres.
- La botiga de bicicletes Sastre, a la planta baixa de Can Deu, a la plaça de Perpinyà, entre 1955 i 1965. Durant la primera meitat del segle XX a la ciutat hi havia molts tallers de bicicletes. El cens de 1955 comptabilitzava 1.760 bicicletes declarades.
- Carrer Anselm Clave entre 1950 a 1954. Un guàrdia dirigia el trànsit a la cruïlla de l’Europa. Autor desconegut.
- Cursa ciclista als anys 50, a l’alçada de la cruïlla dels carrers Clave i Marià Maspons, Foto d’autor desconegut, del fons de Ferran Salamero.
- Carrer de Sant Jaume entre 1963 i 1969, a la cantonada de la caserna. A la dreta es veu el Cafè Girona, un establiment típic d’aquella època. La foto es de Mercè de Bufi.
- Noies en bici al carrer Marià Maspons, amb la façana de l’estacio vella de M.Z.A. Al fons. Foto de Francesc Gorgui.
- Plaça de la Porxada, als anys 1930. Ciclistes i vilatans a les portes de l’Ajuntament en una celebració d’una festa amb bicicletes. Foto Albert Canet Botey
- Sant de barri de 1946, al carrer Joan Prim. En un primer pla, Anita Centelles en bicicleta en una foto de Francesc Gorgui.
A més, a la pantalla de la sala es projecten altres dinou imatges, vuit d’autors desconeguts, quatre de Francesc Gorgui, dues de Joan Guàrdia, dues més de Josep Bosch i Robert Ramos i dues pertanyents al fons de Ferran Salamero.
Al full explicatiu de l’exposició hi consten també tres retalls de premsa de l’època, un del Vallès Nou de 1916 i dos de La Gralla de 1927 i 1929. Reproduïm aquest últim, escrit per Emili Codina. «Dels vehicles, el més digne d’elogi és la bicicleta. Pel seu preu és el que tothom pot abastar, amb l’avantatge que permet veure el paisatge, puix que, en una excursió -i d’això ja fa temps-, el què anant és baixada, al retor és pujada, i mai un no passa pel mateix lloc corrent igual. La bicicleta és per a anar camí avant, o córrer o restar arraconada; la bicicleta podria ésser el símbol del dinamisme. I, en aquest temps d’ensopiment general, no negareu que un trasto baratet i útil i que es belluga, és una cosa ben simpàtica».
L’exposició es pot visitar de dilluns a divendres, durant tot el dia. Con sempre, l’entrada és lliure i durant la visita, caldrà seguir les recomanacions anticovid.
Josep MAS