Ben pocs granollerins o visitants de la ciutat, passejant per la carretera no s’hauran aturat davant de Can Torrabadella, a la cantonada amb el carrer de Marià Maspons, per admirar i fotografiar l’edifici modernista, per molts també conegut com a Can Ramoneda. El que potser ja no són tants els qui saben qui era el propietari que va fer construir aquesta edificació l’any 1899 poc abans d’acabar el segle XIX i la seva relació amb la fotografia.

Avui parlem d’en Tomàs Torrabadella Fortuny, un granollerí nascut el 1848, amb motiu de la nova exposició de fotografies d’aquest autor, fotògraf afeccionat, que aquesta setmana ha inaugurat l’Arxiu Municipal. En aquesta ocasió la mostra ofereix les imatges més antigues que l’Arxiu disposa de la ciutat i encara que no es té constància de la data de la seva realització, tenint en compte alguns detalls significatius com edificis i la vestimenta de les persones que hi apareixen, haurien estat fetes entre els anys 1878 i 1912. L’exposició es pot visitar com és costum, a la planta baixa de l’Ajuntament, un edifici que en les primeres fotografies de Torrabadella encara no apareix i en el seu lloc hi ha l’antiga casa consistorial.

Farmacèutic de professió, viatger i fotògraf d’afició

Tomàs Torrabadella era fill únic d’una família de farmacèutics amb establiment al carrer de Santa Elisabet. La seva mare, Jerònima Fortuny va morir en el part i el seu pare quan ell només tenia 14 anys. Va estudiar farmàcia però continuar amb la tradició familiar, encara que les seves aficions eren el dibuix, la pintura i la fotografia, havent fet classes de dibuix. Va fer molts viatges per l’estranger dels quals es conserven centenars de plaques estereoscòpiques, clixés de vidre. Amb 40 anys, el 17 de novembre del 1888 es va casar a Barcelona, a l’església de Sant Miquel, amb Narcisa Porta Muntaner, set anys més jove. Un any després van començar els obres, de les que es conserven fotografies seves tant del solar com del començament de l’edificació que seria la seva residència, dissenyada per l’arquitecte municipal Francesc Mariné. Aquest edifici seria comprat anys més tard, l’any 1934 per Vicente Ramoneda, fet pel qual també es coneix pel cognom d’aquest últim qui a les seves últimes voluntats va deixar en herència l’edifici, que forma part del patrimoni arquitectònic local, al municipi. Durant la guerra civil va ser requisat pel Comitè i retornat en acabar la contenta.Torrabadella va morir a Barcelona el 2 de febrer de 1912 i la seva muller a la mateixa ciutat l’any 1926.

Un bon treball de recerca i recuperacióLes imatgesde Torrabadella van ser publicades per primera vegada en un volum extraordinari del setmanari La Gralla l’any 1934 dedicat al mercat, cedides per un seu nebot, Antoni M. Canals Porta, que vivia a Sitges. Ja llavors el citat setmanari citava l’interès que tindria que la col·lecció de fotografies fetes per Torrabadella anés a parar a l’Arxiu Històric. Seguint aquesta línia, l’any 1980 es va poder seguir el rastre d’aquest patrimoni artístic, localitzant els germans Canals Casacuberta, fills d’Antoni M. Canals que van optar per fer la donació de la col·lecció de més de dues-centes seixanta fotografies de Granollers, que es conserven ara a l’Arxiu Municipal. Un any després La Caixa va sufragar el duplicat des del suport de vidre dels negatius a un altre suport més modern i el seu positivat en paper, exposant en col·laboració amb l’Hemeroteca Municipal Josep Móra a la seva seu de la plaça Maluquer unes setanta peces aleshores totalment inèdites. Gràcies a les aportacions fetes per Montserrat Canals Casacuberta, en nom dels germans que van fer la donació i de l’escriptor local Jordi Baulies Cortal es va editar per l’ocasió un complet programa, en el que també apareixien per primera vegada dades de la biografia del granollerí homenatjat. L’any 2002 l’Hemeroteca va dedicar en la seva col·lecció Records de Granollers el cinquè volum a Tomàs Torrabadella, que encara es pot aconseguir.El mercat, la Porxada, l’estació, sants de barri…L’exposició, com és habitual, consta d’una dotzena de plafons i les fotografies impreses i una altra trentena visionables en el vídeo a la mateixa sala. Un bon nombre estan fetes a la plaça de la Porxada, una bona quantitat en dia de mercat, igualment del mercat a les places de l’Oli, de la Corona, Maluquer i Perpinyà i al carrer de Santa Anna. En altres imatges es veu com era l’ambient a la sortida de l’església o de Sants Metges en un sant de barri, el ball de donzelles, sardanes, el casino Terpsicore o un enterrament a la Porxada, També es poden veure imatges de començament del segle XX de l’estació vella de MZA; del teatre del Centre Catòlic i algunes de molt curioses i un gran valor històric com les de l’antic ajuntament i les del procés de construcció de la casa del mateix fotògraf al solar dels carrers Clavé Marià Maspons i la plaça Barangé, des de quan només hi havia el solar i a mig construir o vilatans mirant un eclipsi de sol al carrer de Clavé. Coincidint amb el centenari que aquest any es commemora de l’Escola Pereanton, un dels “clients” també habituals d’aquestes exposicions, en Pere Diumaró, ens feia donar compte que en una imatge es veu la porta del pati de l’antic convent de Sant Francesc, on més tard es construiria l’edifici de l’escola gràcies al mecenes Ginés Pereantón.L’exposició es podrà visitar fins al 25 del mes vinent de febrer del 2020.Josep MAS