Solar entre les dues vies, la de Girona i la de Les Franqueses, l’any 1977, on més tard es construirien els pisos de Can Monic. Autor desconegut/Arxiu Municipal

Des d’aquest dilluns i fins al pròxim 25 de maig, es pot visitar la nova exposició de fotografies que presenta l’Arxiu Municipal a la planta baixa de l’edifici històric de l’Ajuntament a la plaça de la Porxada. En aquesta ocasió porta el nom de «Carrer Girona, del tren a l’asfalt» i recorda de quan el tren de la línia de Portbou passava pel carrer Girona, i també l’altra via que comunicava aquesta línia amb la de Puigcerdà a Les Franqueses i la transformació que hi ha hagut fins ara des que l’any 1958 es va traslladar la via a l’actual traçat.

La mostra, la 21a que presenta l’Arxiu, es refereix només al tram nord del carrer de Girona, el comprès entre el carrer Francesc Ribas, la carretera de Cardedeu on hi havia hagut el pas a nivell i la «casilla», fins a Can Mònic. Algunes de les fotografies són de l’Antonio Alcalde i de Joan Caballeria i una majoria, d’autors desconeguts i que pertanyen al fons de l’Arxiu Municipal de Granollers. Un dels motius de dur a terme l’exposició han estat les obres que es fan actualment de renovació de serveis i del paviment i remodelació i distribució dels espais destinats al trànsit rodat i als vianants.

Molt s’ha escrit sobre l’arribada del ferrocarril a Granollers, quan recentment, el 23 de juliol del 2004 celebràvem amb tots els honors el 150è aniversari. Era la segona línia de Catalunya i el cinquè de la península. Pujant des de Montmeló, la línia arribava a l’estació ubicada a l’actual avinguda del Parc i la plaça Josep Barangé, passant damunt un terraplè, per l’actual traçat de l’avinguda Sant Esteve.

Quan hi passava la via, a començament de 1950, la majoria de cases eren de planta baixa. Una senzilla tanca feta de travesses protegia el veïnat. Joan Caballeria

Més endavant van començar les obres de perllongació de la línia fins a Maçanet-Massanes que es va inaugurar l’1 de setembre del 1860. La via pujava pel carrer Girona o a partir de Can Mònic continuava cap a Cardedeu. Uns quants anys més tard, el 10 d’abril de 1883 entrava en servei una altra línia que també transcorria pel carrer de Girona, aquesta més curta, ja que comunicava l’estació de Granollers i la de Les Franqueses, per continuar amb el temps fins a Sant Joan de les Abadesses, ferrocarril ideat per transportar el carbó de les mines d’Ogassa a Barcelona. Amb els anys el ramal Granollers-Les Franqueses va quedar només com a reserva per cas d’emergència fins que la política estatal de suprimir línies va acabar amb el seu desmantellament.

Tal com ha passat en moltes altres pobles i ciutats, aquestes van créixer al voltant del ferrocarril i en molts casos la via, a més de ser una barrera, es va convertir en un perill. A Granollers es va veure la necessitat de canviar de lloc el pas de la via als anys 30 del passat segle XX però primer per la guerra civil i després la postguerra, aquest canvi no va ser possible fins a l’any 1958 quan es va inaugurar l’actual traçat, amb l’estació a la plaça Josep Serrat i Bonastre, llavors als afores i ara ja altra vegada al centre de la ciutat.

El ple municipal del 30 d’octubre de 1969 va acordar que el tram entre el carrer Josep Umbert (conegut com a carrer del Pont) i la plaça Serrat i Bonastre s’anomenés avinguda de Sant Esteve, encara sense la majoria dels edificis que més tard s’hi construïren i el carrer Girona continuava des del carrer d’Agustí Vinyamata fins al primer Marquès de Les Franqueses.

El projecte de pavimentació del carrer Girona entre Francesc Ribas i Primer Marquès de les Franqueses, el darrer en urbanitzar-se va anar a càrrec de l’arquitecte municipal Josep Barangé i l’enginyer també municipal Josep Ma Puchades. A partir d’aquí en tot el traçat van començar a desaparèixer les cases de planta baixa, màxim amb pis per construir-hi els edificis actuals de fins a set pisos d’alçària. Actualment és junt amb el carrer Roger de Flor una de les vies amb més trànsit de la ciutat.

 

Josep MAS