PACO MONJA
—Com li va com a directora del Centre de Formació d’Adults del Vallès?
—Em falten encara unos mesos per fer l’any, però el balanç és molt positiu, ja que m’ha donat l’oportunitat de retrobar-me amb el món de l’ensenyament, tan important per a mi.
—I aquell període en que es va dedicar a la política com a representant d’ERC a l’Ajuntament de Granollers…
—Ha format part d’una etapa de la meva vida, però… ara estic molt més feliç, estic més satisfeta fent aquesta feina.
—Un centre de formació el que ara dirigeix…
—Especial i diferent a com entenem normalment l’educació general, ja que aquí vénen persones de molt diversa edat i per motius ben diferents, però tots amb un cosa molt clara: No volen deixar perdre aquesta segona oportunitat que els dóna la vida per a formar-se i aconseguir els estudis que necessiten.
—Comencem per les edats…
—Aquí vénen a estudiar persones que tenen ja uns quants anys i ho fan pel fet que volen comptar amb uns estudis que ells consideren fonamentals. Hi ha qui als 70 anys es nega a no saber llegir i escriure i fan un esforç especial per aconseguir-ho. Són gent que potser no va tenir l’oportunitat d’anar a l’escola quan eren petits i ara volen saber què representa saber llegir i escriure correctament. A ningú no li agrada ser un analfabet. En aquest sentit hi ha gent que fa un gran esforç per aprendre les primeres lletres i saber llegir un text correctament. És emocionant veure com s’ho prenen.
—Anem més enllà dels estudis bàsics…
—Aquest ampli grup està representat per un nombre de persones que van des dels estrangers que no tenen estudis i desconeixen les coses més bàsiques de l’educació de primària o secundària a aquelles persones, provinents de fora o naturals d’aquí, que necessiten un determinat certificat d’estudis, tot i que sigui el més elemental, per a poder treballar. El fet de necessitar un certificat per a treballar fa que molta gent s’espavili. Aquí hi ha gent molt especial.
—Perquè són especials?
—Perquè uns quants són conscients que van tenir una oportunitat i l van deixar escapar.
—Quan parlem de cicles formatius…
—Fem referència a cursos superiors d’un nivell més alt i podem parlar també de la possibilitat d’aquelles persones que es preparen per a l’accés a la Universitat com a majors de 25 anys.
—En tenen moltes de persones grans…
—El nostre grup més representatiu d’aquest cicle estaria format per persones d’uns 40 anys… De majors de 60 no n’hem tingut.
—Si parlem d’idiomes…
—Les persones que vénen de fora, especialment aquells que procedeixen de l’Àfrica, tenen la percepció que si estudien català tindran més oportunitats laborals. Els d’Amèrica del Sud potser mantenen alguns matisos pel que fa a aquest aspecte. Treure el tema de la feina a la classe és una qüestió francament dura.
—Per què?
—Perquè la majoria d’ells no en tenen i veuen com les seves aspiracions resten frustrades totalment. D’aquí que per a molts d’ells, sigui tan important comptar amb estudis de formació per a veure si poden accedir a noves propostes laborals.
Isabel Alcalde i Sastre (Granollers, 14-2-1958). Diplomada en Magisteri, dirigeix des de fa una mica menys d’un any el Centre de Formació d’Adults del Vallès (CFA Vallès) de caràcter municipal, depenent de la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Aquests dies i fins al proper dia 21 de juny, s’ha obert el període d’inscripcions de matrícules per al curs 2012-2013 que ha d’acabar, si es repeteixen els paràmetres generals d’aquests anys, amb unes 700 persones matriculades. Un ampli i divers grup que s’apunta a fer aquesta formació especial situada fora dels cicles tradicionals (escola…) per motius i objectius ben diferents, ja que presenten diverses edats per estudiar el cicle instrumental (aprendre a llegir i a escriure), el Graduat d’Educació Secundari (GES) i els cicles formatius superiors i d’accés a la Universitat per a majors de 25 anys. Centres de similars característiques com aquest es troben a la comarca a Mollet, la Llagosta, Canovelles, les Franqueses, Granollers, Parets i Montornès del Vallès, que forma part del col·legi de Granollers. Després d’uns anys dedicada a la política (encapçalà els anys 2004 i 2007 la candidatura d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Granollers, essent regidora de Participació Ciutadana) l’Isabel s’ha retrobat, “amb moltíssima il·lusió”, amb el sector de l’ensenyament, ja que compagina les tasques de direcció amb la de mestra de Català i Ciències Socials. Defensora d’una “escola pública, laica i catalana” destaca el fet que, pel que fa al centre que dirigeix, no hagi estat afectat per les retallades, format pel que fa a professorat per 11 docents a Granollers i 2 més a Montornès. ◊